beantwoord

Station Amersfoort aanmelden

  • 29 October 2016
  • 34 reacties
  • 2221 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Ik kan me de verwarring van mensen best voorstellen. Nog niet zo lang geleden was er gewoon 1 vervoerder, de NS, en voor heel veel mensen is reizen met de trein dus nog steeds gewoon NS, zeker als ze minder vaak met de trein gaan. Dus in hun optiek is inchecken gewoon inchecken, en dan mag je met de trein mee. En zo zou het ook moeten zijn.

En eerlijk gezegd, als ik op een station als Zutphen terecht zou komen, zou ik, ondanks dat ik regelmatig met de trein reis, ook even geen idee hebben waar nu in te checken, want ik zou dan echt niet uit mijn hoofd weten welke vervoerder de trein naar Winterswijk aanbiedt, bijv. Zou het ook maar een gedoe vinden.

Zag laatst in Duitsland overigens dat er verschillende Regiobahnen zijn waar je gewoon IN de trein betaalt, lijkt me ideaal, dan ben je al in de goede trein en weet je dus ook zeker dat je voor de goede rit betaalt.
Reputatie 7
Badge +2
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.
In Amersfoort zit 't probleem 'm niet zo zeer in de herkenbaarheid van de vervoerder waarvan de poortjes zijn, maar in de rare indeling van die poortjes zelf. Je hebt er gewoon heel weinig NS-poortjes aan de kant waar de meeste reizigers het station in komen (door het eenrichtingsverkeer), terwijl je wel bij NS kunt inchecken aan de kant waar geen hond het station in komt.
Aan die kant verlaten wel veel reizigers het station om naar de bus te gaan, maar die moeten juist weer de reizigers kruisen die daar wel de andere kant op gaan.

Als je trouwens op 4b/5b in Amersfoort aankomt, de trap op loopt en dan gelijk linksaf naar de uitgang loopt heb je ook nog de rare situatie dat je aan die kant van de hal alleen maar poortjes van Connexxion met een groene pijl hebt. Het enige NS-poortje aan die kant waar je het station mee uit kunt zit verstopt achter de lift ergens in het midden van de hal.
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.

Ik kan mij de reclame nog herinneren voor de OV chipkaart waarbij je nog snel je trein kon halen omdat je zo gemakkelijk kon inchecken met de IV chipkaart. Als ik zo over het forum kijk dan..........
Reputatie 7
Badge
Nou nou, het is gewoon een kwestie van logisch kijken, en niet als een paard met oogkleppen naar je perron stormen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is eerder een kwestie van logisch ontwerpen. En daar ontbreekt het aan wanner er poortjes en palen van meerdere vervoerders op een station staan. Alleen een dronken aardbei had een nog idioter systeem bedacht.
Reputatie 6
Toch volgt ook hier de vorm de functie. Toen eenmaal bedacht was dat de vervoerders in het Chipkaartsysteem volstrekt gescheiden domeinen moesten krijgen, werd gescheiden in- en uitchecken onvermijdelijk. Door de illusie van "concurrentie" en het wenkend perspectief van gescheiden marketing binnen het vervoersysteem is de nadruk verschoven van de reiziger naar de (interne) bedrijfsprocessen.
De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.

Het is helemaal geen ICT probleem, het probleem is dat de verschillende vervoerders niet uit een verdeelsysteem zijn gekomen op routes waar meerdere vervoerders op rijden. Technisch hoeft het onderscheid er helemaal niet te zijn, zo moeilijk is het niet om 1 systeem te hanteren.

Overigens reageerde je op een topic van 4 jaar geleden.

Reputatie 7
Badge

 

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Als je goed kijkt dan zie je wel degelijk bij welk poortje je moet in/uitchecken. Eeen kwestie van goed opletten.

Badge +3

Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).

Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.

Reageer