beantwoord

Station Amersfoort aanmelden

  • 29 October 2016
  • 34 reacties
  • 2218 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben afgelopen zaterdag van NS Amersfoort naar Utrecht gegaan. ik ben via achterzijde binnen gekomen en heb mij door de grote poort van aanmeldingsmachines direct aangemeld. Nu blijkt dat ik me heb aangemeld voor heel iets anders. Trein Connexxion Hermes staat in de app. En vervolgens uit check op Ns Utrecht.

Bij wie moet ik nu het te veel betaalde terug halen. Ritje koste 20 euro.
En waarom die totaal niet logische entree van poortjes op een NS station.
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 October 2016, 10:03

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3

Je zou maar elke dag van Arnhem naar Doetinchem (of Aalten of Winterswijk) willen met een NS abonnement.

Ehh… daar rijden wij helemaal niet, zoek het maar uit! Je abonnement is geldig maar daar houdt het wel op ongeveer.

De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.

NS heeft de oprichting van zo'n centrale autoriteit destijds tegen gehouden, hoewel het volstrekt logisch was geweest als de overheid Translink daarmee belast had. NS wilde zelf die autoriteit spelen maar daar trapten alle overige vervoerders niet in omdat NS in de tijd van de papieren kaartjes al zeer "creatief" was geweest bij de verdeling van de inkomsten. 

Tussen Arnhem en Doetinchem delen Arriva, Breng en VIAS overigens wel dezelfde poortjes en paaltjes. Daar wordt de opbrenst verdeeld op basis van een computeralgoritme. 

Badge +3

Ik hoop maar dat de conducteur in dit geval de normale verhoging van € 50,00 niet in rekening heeft gebracht. 

Bij NS Flex is die 50 euro correctie heel snel gemaakt (systeem zoekt het wel uit), en blijkbaar hebben veel conducteurs dat niet eens door.

Bij reizen op saldo staat die 50 euro op een handgeschreven UvB en een paar dagen later een acceptgiro in je brievenbus (of ter plekke contant af te rekenen met dan alsnog een afschrift), na natuurlijk de nodige administratie zoals ID controle.

Hoe men dat doet met o.a. buitenlandse toeristen mag @Loes @Slidestops of een andere boa vertellen, want dan is het natuurlijk al gauw ‘adres onbekend’… 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).

Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.

Op zich zijn ze best wel herkenbaar maar als je zoals hierboven @Hanshoffer vrijwel nooit met de trein reist, is de "fout” snel gemaakt. In de planner is het nu ook niet bepaald duidelijk met welke vervoerder je reist. Ik hoop maar dat de conducteur in dit geval de normale verhoging van € 50,00 niet in rekening heeft gebracht. 

 

En voor buitenlanders is het natuurlijk helemaal ondoorzichtig.

 

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.

Het is van de zotte dat je tegenwoordig, als je eens een keer met de trein reist, je eerst een hele studie moet maken van met welke vervoerder je reist om te voorkomen dat je bij het verkeerde poortje incheckt. Wij waren afgelopen donderdag als vriendengroepje een dagje naar Amersfoort vanuit Diemen. Een van ons kwam met de auto en had aan de andere kant van het station geparkeerd. Om naar de voorkant van het station te komen moest ze eerst al met iemand anders meeglippen want zij heeft geen kaart. Toen we haar ‘s-avonds begeleidden naar het parkeerterrein en terug wilden naar het station om de trein terug naar Diemen te nemen hebben we kennelijk een verkeerd poortje gebruikt (van connexion bleek later) In de trein werden we gecontroleerd door twee NS-conducteurs en bleek dat we niet ingecheckt hadden. Zij kenden gelukkig de onduidelijke en verwarrende situatie aan de achterkant van station Amersfoort en deelden mee dat we nu het instaptarief van connexion berekend gaan krijgen van €10,- en we hebben met die aardige en begripvolle conducteurs nog een tijdje gefilosofeerd over het idiote, versnipperde, neoliberaal geprivatiseerde vervoerssysteem in Nederland. Het hoeft niet moeilijk te zijn om per vervoermiddel in- en uit te checken in plaats van op stations een studie te moeten maken van welke Mij naar welke bestemming gaat. In Amsterdam check je per tram en bus in en uit, klaar!

Badge +3

Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).

Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.

Reputatie 7
Badge

 

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Als je goed kijkt dan zie je wel degelijk bij welk poortje je moet in/uitchecken. Eeen kwestie van goed opletten.

Het is helemaal geen ICT probleem, het probleem is dat de verschillende vervoerders niet uit een verdeelsysteem zijn gekomen op routes waar meerdere vervoerders op rijden. Technisch hoeft het onderscheid er helemaal niet te zijn, zo moeilijk is het niet om 1 systeem te hanteren.

Overigens reageerde je op een topic van 4 jaar geleden.

het moeten in/uitchecken per vervoerder is een principiële fout geweest bij de ontwikkeling van de ovchipkaart waarbij dit ict probleem op de klanten werd afgewenteld. Het was pure onwil om dit simpele probleem op te lossen  met als gevolg al jarenlange ellende met onduidelijke in/uitcheck procedures. Een blijvende “flaw” in het systeem. Men had het in/uitchecken op prorail nivo kunnen regelen waarbij de in/uitcheck automatisch naar de juiste vervoerder kon worden gedelegeerd, maar die trok de handen er van af.

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Reputatie 6
Toch volgt ook hier de vorm de functie. Toen eenmaal bedacht was dat de vervoerders in het Chipkaartsysteem volstrekt gescheiden domeinen moesten krijgen, werd gescheiden in- en uitchecken onvermijdelijk. Door de illusie van "concurrentie" en het wenkend perspectief van gescheiden marketing binnen het vervoersysteem is de nadruk verschoven van de reiziger naar de (interne) bedrijfsprocessen.
De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.
Reputatie 7
Badge +3
Het is eerder een kwestie van logisch ontwerpen. En daar ontbreekt het aan wanner er poortjes en palen van meerdere vervoerders op een station staan. Alleen een dronken aardbei had een nog idioter systeem bedacht.
Reputatie 7
Badge
Nou nou, het is gewoon een kwestie van logisch kijken, en niet als een paard met oogkleppen naar je perron stormen.
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.

Ik kan mij de reclame nog herinneren voor de OV chipkaart waarbij je nog snel je trein kon halen omdat je zo gemakkelijk kon inchecken met de IV chipkaart. Als ik zo over het forum kijk dan..........
Reputatie 7
Badge +2
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.
In Amersfoort zit 't probleem 'm niet zo zeer in de herkenbaarheid van de vervoerder waarvan de poortjes zijn, maar in de rare indeling van die poortjes zelf. Je hebt er gewoon heel weinig NS-poortjes aan de kant waar de meeste reizigers het station in komen (door het eenrichtingsverkeer), terwijl je wel bij NS kunt inchecken aan de kant waar geen hond het station in komt.
Aan die kant verlaten wel veel reizigers het station om naar de bus te gaan, maar die moeten juist weer de reizigers kruisen die daar wel de andere kant op gaan.

Als je trouwens op 4b/5b in Amersfoort aankomt, de trap op loopt en dan gelijk linksaf naar de uitgang loopt heb je ook nog de rare situatie dat je aan die kant van de hal alleen maar poortjes van Connexxion met een groene pijl hebt. Het enige NS-poortje aan die kant waar je het station mee uit kunt zit verstopt achter de lift ergens in het midden van de hal.
Ik kan me de verwarring van mensen best voorstellen. Nog niet zo lang geleden was er gewoon 1 vervoerder, de NS, en voor heel veel mensen is reizen met de trein dus nog steeds gewoon NS, zeker als ze minder vaak met de trein gaan. Dus in hun optiek is inchecken gewoon inchecken, en dan mag je met de trein mee. En zo zou het ook moeten zijn.

En eerlijk gezegd, als ik op een station als Zutphen terecht zou komen, zou ik, ondanks dat ik regelmatig met de trein reis, ook even geen idee hebben waar nu in te checken, want ik zou dan echt niet uit mijn hoofd weten welke vervoerder de trein naar Winterswijk aanbiedt, bijv. Zou het ook maar een gedoe vinden.

Zag laatst in Duitsland overigens dat er verschillende Regiobahnen zijn waar je gewoon IN de trein betaalt, lijkt me ideaal, dan ben je al in de goede trein en weet je dus ook zeker dat je voor de goede rit betaalt.
Reputatie 6
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Wanneer het nog steeds misgaat, deugt het systeem blijkbaar niet.
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.
Het gaat dus nog steeds heel vaak mis... Zoek maar op poortjes Amersfoort... Moest toch maar eens wat aan gebeuren... Is dus niet voor iedereen heel erg duidelijk
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Voor reizigers die slechtziend zijn, hebben wij diensten en faciliteiten die helpen bij de treinreis en op het station. Met een OV-chip Plusabonnement kan je je treinreis van te voren boeken waardoor een in- en uitcheck niet nodig is. In het geval van de gesloten poortjes zal het niet uitmaken welke de reiziger pakt want er zal geen saldo worden afgeschreven.

Meer informatie over het reizen met een functiebeperking kan je hier vinden, voor meer informatie over het OV-chip Plusabonnement kan je hier terecht.
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Waarschijnlijk zijn er medewerkers die willen helpen.
Trouwens in Zutphen moeten reizigers van de intercity uit Roosendaal binnen 2 minuten overstappen op de treinen van Arriva en Syntus, en bij haast gaat het dus niet altijd goed. In de tijd dat de OV-Chipkaart nog niet bestond kon je gewoon van de ene op de andere trein overstappen, terwijl er me de OV-Chipkaart goed uitgecheckt moet worden bij NS om vervolgens bij Arriva of Syntus in te checken en dan snel de trein in stappen voordat deze vertrokken is.
Reputatie 3
Badge
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.
Ik sluit mij graag aan bij het verhaal van IskOV. Wel heb ik het vermoeden dat de onervaren reiziger het steeds beter door heeft. Het is natuurlijk ook een kwestie van het een keer ervaren. Ik heb trouwens niet meer vernomen van chris44. Hij mag mij nog altijd een privébericht sturen als hij nog geen contact heeft gehad met onze klantenservice.

Reageer